Komponist og bassist Sigurd Holes arbeid belyser dialogen mellom det komponerte og det improviserte i et utforskende lydlandskap hvor blant annet feltopptak kan dukke opp som en naturligforlengelse av musikken. Resultatet er en unik musikalsk verden som stadig flere retter ørene mot både i inn- og utland.

Sigurd har høstet stor anerkjennelse for sine solo kontrabassalbum i medier som The New York Times, BBC, Downbeat og Klassekampen, og spilt solokonserter verden rundt på scener som Carnegie Hall i New York, De Roma i Antwerpen og Konserthuset Stockholm.

Forholdet mellom mennesket og naturen går som en råd tråd gjennom mye av hans arbeid, noe som kommer til uttrykk blant annet på albumene Elvesang (2018) og Lys / Mørke (2020).

Sistnevnte ble spilt inn utendørs på øya Fleinvær utenfor Bodø, og inneholder et helt spesielt samspill med de naturlige lydene på øya. I ensembleverket Roraima (2020), som ble bestilt av Oslo World 2020, ble feltopptak av utrydningstruende dyrearter fra regnskogen i Amazonas anvendt som del av musikken.

Roraima vant den gjeve tyske kritikerprisen Preis der deutschen Schallplattenkritik i 2022. I 2023 komponerte han bestillingsverket Extinction sounds til TronTalks. Extinction sounds tar utgangspunkt i hans egne minner av lyd fra barndommen og setra i Rendalen, og stiller spørsmål ved hva som skjer med lyden av naturen i Innlandet, og i Norge.